A módosított kisebbségi törvény fontosabb új elemei
- Podrobnosti
- Kategória: 2007-2008
A módosított kisebbségi törvény fontosabb új elemei
Bejelentkezés a kisebbségi választásokra, a választások kiírása ● Jelöltállítás ● Helyi választás ● Új típusú kedvezményes mandátum ● Területi, országos szint ● Választási határidők és határnapok
Az Országgyűlés 2005. október 17-ei ülésén 99 %-os támogatás mellett elfogadta a kisebbségi önkormányzati képviselők választásáról, valamint a nemzeti és etnikai kisebbségekre vonatkozó egyes törvények módosításáról szóló törvényt. Az új jogszabály az önkormányzati választások tisztább, átláthatóbb, a kisebbség valós képviseletének biztosítását kívánja megvalósítani.
A módosított kisebbségi törvény fontosabb új elemei
Középszintű (megyei) kisebbségi önkormányzat létrehozása (9 fő);
Arányos elektori választások közép- és országos szinten (időpontja: 2007. március);
A civil szervezetek szerepének növelése;
Csak a kisebbségi közösségekből – a választói jegyzék intézményének bevezetése;
Törvényes működés, szabályos gazdálkodás feltételeinek biztosítása (törvényességi ellenőrzés, Hivatal létrehozása);
Intézményátvétel, -alapítás megkönnyítése;
Országos önkormányzat – menedzsment központ;
Vagyonjuttatás, differenciált állami működési támogatás lehetősége;
Összeférhetetlenség, vagyonnyilatkozat;
Az országos önkormányzatok költségvetése az országgyűlési fejezetbe tartozik;
Az országos önkormányzatok intézményeinek támogatása az önkormányzatok saját költségvetésébe kerül;
A közszolgálati média kisebbségi műsorai önálló szervezeti kerettel és pénzügyi forrással rendelkeznek;
Új jogkör: utónévtár összeállítása;
Anyanyelv szerepének erősítése;
Fogalomrendszer megalkotása.
Bejelentkezés a kisebbségi választásokra, a választások kiírása
Minden magyar állampolgár levelet kap május 31-ig egy tájékoztatóval és egy felvételi kérelem nyomtatvánnyal;
Június 1 – július 15. között kell a nyilatkozatot a jegyzőhöz eljuttatni; a bejelentkezés önkéntes, a jegyző nem mérlegel;
A bejelentkezés és a névjegyzék titkos;
a feliratkozottak száma nyilvános;
Azon településeken, ahol legalább 30 fő feliratkozott, a jegyző kiírja a választásokat.
Jelöltállítás
Csak névjegyzéken szereplő lehet jelölt, aki számára kötelező a jelölti nyilatkozat, melyhez csatolni kell a jelölő szervezet alapszabályát;
A jelölt nyilatkozik arról, hogy a kisebbség képviseletét vállalja, a kisebbség nyelvét ismeri-e, a kisebbség kultúráját és hagyományait ismeri-e, korábban volt-e más kisebbségi önkormányzatának tagja vagy tisztségviselője;
A jelölt nyilatkozata nyilvános;
Feltétel, hogy jelöltnek szerepelnie kell a lakóhely szerinti kisebbségi választói jegyzékben;
A jelölt csak kisebbségi jelölő szervezet által támogatott személy lehet;
Jelölő szervezet: az egyesülési jogról szóló törvény szerint bejegyzett olyan társadalmi szervezet, amelynek alapszabályában rögzített célja az adott nemzeti vagy etnikai kisebbség képviselete;
2006. évi választáskor az a szervezet jelölhet, amely a törvény hatályba lépésekor, későbbiekben a települési kisebbségi választást megelőző legalább 3 éve bejegyzett;
A pártok működéséről és gazdálkodásáról szóló törvény szerint bejegyzett szervezet nem jelölhet;
A jelölő szervezet közhasznúsága a jelölésnél nem akadály;
Jelölést nemcsak helyi szervezet tehet, a jelölt részére a tagság nem feltétel.
Helyi választás
Legalább 5 jelölt szükséges a választás megtartásához;
A jelöltek kisorsolt sorrendben szerepelnek a szavazólapon;
A kisebbségi önkormányzatok választása a helyi önkormányzati választásokkal egyazon napon, de kisebbségi szavazókörben történik;
Jegyzék: szigorú adatvédelem, megsemmisítésre kerül.
Új típusú kedvezményes mandátum
A megválasztott kisebbségi önkormányzat egy tagja a települési önkormányzat tagjává válik (teljes jogú tag vagy szószóló) a kedvezményes mandátum által;
A fenti pont, azaz a kedvezményes mandátum az Alkotmánybíróság határozata alapján módosított törvényben nem szerepel, a végleges megoldásról megkezdődtek a szakmai és politikai egyeztetések a 81/2005 (X. 19.) OGY határozat alapján.
Területi, országos szint
A választásokat követő év márciusában listás választás útján jönnek létre a területi és országos önkormányzatok;
Az a jelölő szervezet állíthat listát, amely a megyében (fővárosban) a megválasztott elektorok legalább 10%-át jelöltként állította a települési kisebbségi önkormányzati választáson;
Megyei választáson azon közösségek vehetnek részt, ahol megyei szinten legalább 10 helyi kisebbségi önkormányzat alakult meg az adott közösségből;
Az országos választáson való részvétel feltétele, hogy egy adott közösség legalább 4 helyi kisebbségi önkormányzatot hozzon létre;
Az elektorok joga a választás;
Elektor minden kisebbségi önkormányzati képviselő, aki azon a településen szavaz, ahol képviselőnek választották;
Matematikai mandátumleosztás a zárt listák között: arányos, de a győztest preferáló számítási móddal (15-53 fő);
Az alakuló üléseket a Választási Bizottságok hívják össze – eskü, mandátum átadás;
Jegyzék: szigorú adatvédelem, megsemmisítésre kerül.
Választási határidők és határnapok
a kisebbségi önkormányzati képviselők választásáról, valamint a nemzeti és etnikai kisebbségekre vonatkozó egyes törvények módosításáról a 2005. évi CXIV. törvény alapján
A határidők főszabályként jogvesztőek és a határidő utolsó napján 16 órakor járnak le, megismételt szavazást a megismételt szavazást követő 30 napon belüli időpontra kell kitűzni. A napok naptári napot jelentenek!
· Települési kisebbségi önkormányzati képviselők választása: 4 évenként októberben a helyi önkormányzati képviselők és polgármesterek általános választásának napján;
(ezen a napon szűnik meg a kisebbségi önkormányzati képviselő-testület megbízatása)
(települési szinten időközi választás nincs)
A választás évében:
· legkésőbb V. 31. napját megelőző év elején elkészül a „választási tájékoztató”, melyet a „kérelem” nyomtatvánnyal együtt a helyi választási iroda V. 31-ig postai úton elküld minden, a helyi önkormányzati választáson választójoggal rendelkező, X. 1-ig nagykorúvá váló magyar állampolgárnak;
· a kisebbségi választói névjegyzékbe való felvétel VII. 15-ig kérhető a lakcím szerinti helyi választási iroda vezetőjétől (gyűjtőláda /levél);
· a helyi választási iroda vezetője VII. 15-ig dönt a névjegyzékbe vételről; elutasítás esetén: haladéktalan döntés, ez ellen kifogás benyújtása három napon belül, erről döntés a következő napon, ismételt elutasítás esetén bírói út igénybe vehető; a jogorvoslati határidők rövidek; a kézbesítési időre, ill. az elbírálási időre is tekintettel kb. VII. végéig a névjegyzék végleges);
· a települési kisebbségi önkormányzati választást a szavazást megelőző 65. napig kell kitűzni abban az esetben, ha a kisebbségi választói névjegyzékben szereplő kisebbségi választópolgárok száma a választás kitűzésének napján eléri a 30 főt; a választást a helyi választási bizottság tűzi ki; (a választás megtartható, ha ezután csökken a létszám);
· a választás kitűzésétől a szavazást megelőző 0 óráig: kampányidőszak, érvényesülnek a kampánycsendre vonatkozó általános szabályok is;
· a szavazás helyét, idejét, módját a kisebbségi értesítő tartalmazza, ezt a szavazás napja előtt (várhatóan az általános szabályok szerinti 58. napig) meg kell küldeni a választói jegyzéken szereplő választópolgár részére;
· jelölő szervezet bejelentése: a választás kitűzését követően;
· jelölt bejelentése: legkésőbb a szavazást megelőző 23. napon;
· a kisebbségi névjegyzéken szereplő választópolgárok száma közérdekű adat, a számadatot nyilvánosságra hozzák;
· szavazás: 6-19-óráig;
· a kisebbségi választói jegyzéket a szavazás eredményének jogerőssé válását (jogorvoslati eljárás befejezését) követően haladéktalanul meg kell semmisíteni.
Az általános választást követő évben:
· márciusi időpontra (azonos napra mind a 13 országos önkormányzat esetében) az OVB kitűzi a területi és az országos kisebbségi önkormányzati választást;
(a területi/országos kisebbségi önkormányzat képviselő-testületének/közgyűlésének megbízatása a területi/országos kisebbségi önkormányzati választás napjáig tart)
(időközi választásterületi és országos szinten lehetséges)
· az OVB a kitűzéssel egyidejűleg megállapítja a megválasztható országos kisebbségi önkormányzatok létszámát és azt, hogy mely kisebbségi jelölő szervezetek állíthatnak listát;
· a listát legkésőbb a szavazást megelőző 26. napon kell bejelenteni;
· a szavazás lezárható, ha valamennyi elektor leadta szavazatát;
· a területi választási bizottság a szavazást követő napon megszámlálja a szavazatokat, az eredményről jegyzőkönyvet állít ki, majd a következő napon megállapítja a területi kisebbségi önkormányzati választás eredményét;
· az országos kisebbségi önkormányzati választás eredményét az OVB állapítja meg, a területi választási bizottság által beküldött jegyzőkönyvek beküldését követő napon;
· területi és országos szinten időközi választást kell kitűzni a képviselő-testület, ill. közgyűlés megbízatásának megszűnésétől számított négy hónapon belüli időpontra;
H/81/2005. sz.* országgyűlési határozat a nemzeti és etnikai kisebbségek kedvezményes mandátumhoz jutásáról
Az Országgyűlés - tudomásul véve, hogy az Alkotmánybíróság 34/2005 (IX. 29.) sz. AB határozatával megállapította, hogy a kisebbségi önkormányzati képviselők választásáról, valamint a nemzeti és etnikai kisebbségekre vonatkozó egyes törvények módosításáról szóló, az Országgyűlés 2005. június 13-i ülésén elfogadott, de ki nem hirdetett törvény 68 §-ának (3) bekezdése alkotmányellenes - a következő intézkedéseket teszi:
·Az Országgyűlés felkéri a Kormányt, hogy - együttműködve az Országgyűlés négy képviselőcsoportjával - gondoskodjon a kisebbségek kedvezményes mandátumhoz jutásáról szóló törvénytervezet előkészítéséről, oly módon, hogy az az Alkotmány rendelkezéseinek minden tekintetben megfeleljen.
·A Kormány a négy képviselőcsoporttal történő egyeztetés alapján 30 napon belül terjessze a törvényjavaslatot az Országgyűlés elé, annak érdekében, hogy az őszi ülésszak végéig a törvény elfogadása és kihirdetése megtörténhessen.
Indokolás
Közérdek, hogy a nemzeti és etnikai kisebbségek tevékenyen részt vegyenek a helyi és az országos ügyek intézésében. Ennek csak egyik módja, hogy megalkothatják és működtethetik saját kisebbségi önkormányzatukat.
A kisebbségek integrációja érdekében elengedhetetlenül fontos, hogy a települési önkormányzatoknak is egyenrangú tagjai lehessenek, hiszen ezek a fórumok alkotják meg azokat a helyi jogszabályokat, melyek egy-egy település polgárainak életét alakítják.
Mint hogy azonban a kisebbségek nem elkülönülve, önálló választókörzetet alakítva élnek egy-egy településen, képviselőjelöltjeik nem, vagy alig esélyesek a mandátumszerzésre, ha a választási feltételek azonosak. Ezért indokolt kedvezményes mandátumhoz jutásuk, ezért ragaszkodik valamennyi kisebbség ehhez az 1993. óta meglévő jogához.
Az nyilvánvaló, hogy e kedvezményt nem lehet alkotmányellenes módon megadni a kisebbségek részére. Szükséges tehát, hogy a törvényt előterjesztő Kormány megtalálja a helyes alkotmányjogi megoldást.
A sürgős tárgyalást az indokolja, hogy 2006-ban - tehát néhány hónap múlva - kerül sor a választásokra, mind az országgyűlési, mind az önkormányzati képviselők vonatkozásában.
* Elfogadva az Országgyűlés 2005. október 17-ei ülésén
Oznamy
Redakcia | Kontakt
Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebuješ mať nainštalovaný JavaScript.
Tel.: (+36 1) 878 1431
Fax: (+36 1) 878 1432
Poštová adresa: 1558 Budapest, Pf. 199